Vem bestämmer vad en bra förebild är?!



Jag har tänkt lite på det här med bra förebilder, många verkar anse att en bra förebild är någon som får bra betyg, inte gör sådant man inte "får", inte festar "för mycket"/alls (om man är i den åldern). är hälsosam osv osv..
Jag tycker att det är helt fel!
Man kan vara en bra förebild även om man inte har bra betyg, vem har sagt att man måste ha MVG i allt, det är bra så länge man klarar kriterierna för godtjänt, men för en bra förebild tycker jag bara att skolan är en bisak och absolut inte en av de viktigare sakerna, man måste inte vara överdrivet hälsosam för att vara en bra förebild heller, och bara för att man gör ett och annat man kanske inte "borde" eller "får" betyder inte det att man för den sakens skulle är en dålig förebild! Håller ni inte med?!

En bra förebild är väl ändå någon som ser till att hinna med det den tycker är roligt, hinner umgås med sina vänner och njuta av livet! Det betyder inte för den sakens skull att man ska skita i skolan eller jobbet helt, snarare att man kan balansera det på ett bra sätt..
Om jag skulle ha barn eller ett småsyskon skulle jag mycket hellre vilja att han/hon ser upp till någon som har kul i livet (enligt mig innebär inte ha kul i livet att man nödvändigtvis skiter i skolan el.dyl) än till någon som bara gör det som anses "bra"..
Jag har så mycket tankar som virrar runt i huvudet kring det här så jag har svårt att formulera det och få med allt när jag skriver haha!

Men numera är det så himla mycket "borde, måste, ska, får, får inte" osv så de flesta glömmer det allra viktigaste, att man mår bra och gör det man trivs med, nu menar jag inte att man ska skita i att gå i skolan eller så men att man måste se till att hinna med det roliga också, och det tycker jag är föräldrarnas ansvar också!
Det är viktigt att föräldrar inte sätter för stor press på sina barn och att de ser till att understryka hur viktigt det är att ha kul och träffa vänner och nya människor, det är det som gör en människa om ni förstår vad jag menar, och det är det som ger självkänsla och självförtroende och får en att må bra!

Nu är det säkert många som tänker något i stil med "hon är säkert en sån som inte skött skolan, festat mycket...osv" 
Men så är det inte alls visst jag sket i skolan i grundskolan men gick ut utan några IG och i gymnasiet gick jag ut med riktigt bra betyg, och visst jag gillar att festa och ha kul men jag har även alltid varit väldigt seriös med min träning (först gymnastik sen dans)  så det här har inte alls med något sådant att göra, jag tycker helt enkelt bara att bilden av hur en bra förebild ser ut är väldigt osund och felaktig!

Och föräldrar som anser att en bra förebild för deras barn är så som den allmäna "mallen" ser ut, är rent ut sagt dåliga föräldrar, de kanske tror att de ser til sitt barns bästa men i själva verket är det inte så!
Ingen mår bra av att bara försöka följa alla "borde, måste, ska, får, får inte mm"
Man måste vara lite rebellisk och våga testa sig fram och göra det man själv vill (jag menar inte att man ska bryta mot lagen nu men det hoppas jag att ni förstår) och tycker om för att man ska kunna hitta sig själv!
Det kan till och med vara så enkelt att en bra förebild är någon som trivs med sig själv!

Jag har ingen aning om det här inlägget är sammanhängande eller har någon röd tråd nu haha som sagt tankarna svischar förbi snabbare än jag skriver och jag är trots allt ny på det här med att blogga så jag hoppas ni har lite överseende! :P

Började tänka på det här när jag stod och diskade haha, ska fortsätta med det nu, men först ska jag röka (gör det mig till en dålig förebild;P)

/Sara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0